Fattiga får inte sin medicin?

Dagens "nyhet"

- Det enda jag kan säga om detta är IDIOTISKT.


Fattiga nekas köpa medicin

Hjärtsjuk Barbro Svanström tvingas åka 1,5 mil för att kunna
Hjärtsjuk Barbro Svanström tvingas åka 1,5 mil för att kunna hämta ut sin medicin.
Foto: JOHAN FRÄMST

Privata apotek ger ingen kredit – svårt sjuka drabbas

Tidigare fick Roul Book betala sina läkemedel på avbetalning.

Men när apoteken privatiserades blev det stopp. Nu har han inte råd.

– Jag kan tvingas välja vilken medicin jag kan köpa, säger han.

Svårt sjuka som har det ekonomiskt kärvt riskerar att dö på grund av den nya apoteksmarknaden.

Roul Book, 58, lider av en nervskada i benen och behöver dyra tabletter och sprutor. Före privatiseringen kunde han varje månad betala av en mindre summa för läkemedlen trots en gammal betalningsanmärkning.

När fler aktörer klev in på marknaden blev han tvungen att göra en ny kreditprövning och då blev det avslag.

– Jag har visat att jag skött de här betalningarna under många år men ändå blev det tvärstopp.

– Jag har 8 500 att leva på i månaden och då är det svårt att betala upp emot

1 800 kronor vid ett tillfälle för medicinen. Det kan bli så att jag tvingas välja vilken medicin jag kan köpa.

Har inte råd

En svårt lungsjuk kvinna i Skåne har också en betalningsanmärkning och nekas kredit.

När frikortet går ut tvingas hon betala 1 800 kronor. Pengar hon inte har.

– Jag vet inte alls hur det ska gå. Jag är svårt sjuk och måste ha medicinen. Om jag inte tar den så dör jag. Det är ett fruktansvärt slag.

För hjärtsjuka Barbro Svanström är problemet ett annat. Hon har ett konto för avbetalning men apotekskedjan finns inte i Mariestad där hon bor.

Därför tvingas hon åka 1,5 mil för att hämta ut sin medicin.

– Jag har mist synen och är beroende av att få hjälp att ta mig ända till Töreboda.

Vill inte blanda sig i

Regeringen är medveten om situationen – men vill inte gå in och styra över apoteksaktörerna.

– Vi har bett branschen att själva lösa de här problemen, det är bättre än ny lagstiftning. De har visat att de kan och vill lösa problem tidigare, Martin Kitz, pressekreterare hos socialminister Göran Hägglund.

De drabbade undrar om pengar och ekonomi går före liv och hälsa?

– Det svaret är entydigt nej.

Johan Wallér, vd för Sveriges apoteksförening, säger att de jobbar på en lösning:

– Det finns juridiska aspekter och integritetsaspekter som vi måste lösa och det ska vi lyckas med.


Kommentarer
Postat av: LINN

Hoppas du får en fin dag! =)

2010-08-31 @ 07:01:32
URL: http://liinnssaann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0